sarkasmus, jeho satirické umění, jeho pamflety jsou nelítostné zbraně na její obranu; racionalism V oltairo •va století napouští mu svým jedem střely. II Nerudy, věčného humanisty, stojí lidé výše než myšlenka a je •ště daleko výše stojí zpola křesťanská zpola moderně sociální představa čistého, harmonického lidství. Jeho humor,křtěnýjeanpaulovskými slzami není než schop •ností, k níž se vychoval složitou kulturou citovou, aby vyšší to lidství stále poznával odraženo v každé ~ hy •tosti, někdy ovšem i v podobě znetvořené. Lehká Ne •rudova ironie, jeho smích dobrodušný, jeho osten spíše škádlivý než bodavý dotýkají se bez nenávisti malých zkreslenin podoby lidské a nechtějí raniti. Proto i v epigrammech, které N eruda rád a se štěstím psával v posledních letech svého života, vane zvláštní vJahý, mírný vzduch, naprosto jiný než v nápisech Celakovského a v »jehlách, špičkách, sochorech a ků •lech« Havlíčkových. Vytříbený a lahodný klassik Ce., lakovský, žijící uprostřed Rakouska Metternichova, obrátil ostří svého vybroušeného vtipu pouze ku světu knih a literátů: jeho »nápisy« otvírají okna do jasné studovny přísného strážce vkusu. Obávanému kriti •kov i a divokému polemikovi Havlíčkovi jsou již stej., noměrně »církev, král, vlast, Musy i svět« terčem výbojných útoků: břitký rozum a neúprosný vtip pro., vádějí tu mečový svůj tanec. Epigrammy N erudovy vznikly namnoze in margine jeho feuilletonů i jeho no., vinářských statí a chvílemi trpí všemi jejich vadami; ty však, jež opouštějí službu dne a causerie bavící čtenáře z povinnosti, zdají se přímo paralipomeny 38