důlků tomu »co nic se nazývá«, leč bez romantického mučednického gesta, bez dekorace náladových ob.=' razů, bez hudebních valeurů. Mácha, jenž Chi1de Ha .• rolda jmenoval svým bratrem, uměl vždy zachovati grandezzu romantického rytíře; v posledním zpěvu »Máje« jede básník na koni pod popravištěm Vilémo.=' vým, jindy rozvívá vichr malebně přehozené cípy jeho krásnéh~ pláště; z jeho okna zaznívá toužebná píseň kytary. Neruda neskrývá svého proletářství, jde pěšky v šedivém ošumělém kabátku, první intonace jeho poesie jest úder okoralé hroudy na lacinou rakev chudasovu, jejž »osud pozvav k neštastníkův kvasu, počal svHkat do naha«. Přátelům i odpůrcům uniklo naprosto vše, co »Hřbitovní kvítí« mezi řádky slibo.=' valo pro budoucnost: sociální lyriku, moderní balladu, meditaci kosmickou, reflexi vlasteneckou, analysu mo.=' derní lásky, satiru literární. Dnes cítí pozorný čtenář daleký dosah těch štědrých nápovědí; dnes zjistí tu nedokonalé prvky, z nichž vzrostly pak »Písně kos.=' mické« (»Co jest země? Mocná báně z kostí, vetchých z pope1e«) nebo i »Prosté motivy« (»Nebe širé ob.=' léklo šat šedý«); dnes přihlásí se mu v cyklickém řa.=' dění a variování motivů již budoucí mistr lyrických celků; zdaž však by byl vše to našel již tehdy i neza.=' slepen časovými předsudky? Zda byl by si zamiloval lyriku bez melodie, básníka bez náladového kouzla, umělce neovládajícího svých prostředků? ~ 36