kterističtejšího přiznání než ono, jímž vyznívá prolog, vykládající venování sbírky památce přítele před=časne zesnulého: »Líhávali na jednom jsme loži, a tys horlil pro mnou netečnost, kdežto bažit po tvých ideálech vadila mne pouhá skutečnost. A ta skutečnost, juž shromáždila tisícerých v krátkém žití bolů, srdce vadn~, brzo, nejspíš brzo poležíme sobe opět spolu.« Nerudovi současníci a přátelé nedovedli mu právě tuto »netečnost«, tento realismus vystřízlivělý ze všech illusí, tuto »zarputilost«, tuto »sílu příkré pý=chy«, kterou Neruda staví na odiv i v nejintimnější lyrice, odpustiti. P~egra uráží jeho při ostřená ironie a chladná reflexe. Smílovský prohlašuje docela bez ostychu: »Bystrost rozumu je vše, co je na Nerudo=vi. Básníkem není, pracuje jen rozumem; zdali cit u ně=ho možno nalézti a zdaž má lásku k věcí samé a ná=rodu, o tom sluší pochybovat. »Hřbitovním kvítím« se na umění prohřešil a nemiluje tedy umení.« Fričovi bylo »Hřbitovní kvítí« jen přírodopisnou kuriositou. Druhové N erudovi, kteří takto soudili, byli přece ve=směs vyznavači Máchovi: ale ani oni nedovedli po=chopiti, že od nihilismu Vilémova z »Máje« vede cesta přímo sem. Také Neruda podíval se do prázdných 35