Erben nespokojuje se však touto methodou vědoucího ethnografa. Rozsvěcuje daemonické přh:mí staré baHa=distiky, v níž válčí černé mocnosti, jasným a hřejícím svým ethosem; zlidšťuje, mravně vykupuje, filanthro=J2!cky povznáší slepou, přírodní, temnou tragičnost. Tuto mírnou, něžnou, humanní atmosféru Erbenovy poesie vdychuje mladistvý Neruda dychtivě, vždyť odpovídá úplně jeho tendenčně sociálnímu pojetí poesie, která má hojiti rány zasazené nespravedlivým řádem světa, která má parie nésti na perutích smilo=vání k nebesům. Celá první půle »Knih veršů« vy=růstá z takového ovzduší, třebaže leckde radikální Neruda proměňuje mravní něhu Erbenovu přímo v pathos sociální obžaloby nebo vostrý protest útočné ironie. Po letech, když byl N eruda již mnoho prožil, mnoho pochopil a mnoho odpustil, sládne v »Balla=dách a romancích« Erbenovo ethos ve zvláštní okou=zlující štědrou gracii: jsme v atmosféře jasné a prů=zračné jako křišťál, na skvěle rozkvetlých náhorních planinách nedaleko ledovců, kam N eruda vzletěl na křídlech svého humoru vysoko nad údolí Erbenovy humanity. Ale i N erudovi básníkovi má balladista Erben co říci: hutná plastika Erbenova slohu, praegnantnost jeho obrazů, jadrná živost detailních jeho pozorování, di; sciplinované umění zkratek, ellips, zámlk, brachylogií, mužná a sporá řeč tíhnoucí k soustředění a zhuštění, to vše odpovídalo Nerudovi, zaujatému v poesii hlavně pro pittoreskní význačnost a stručnou obsažnost. Od nejrannejších počátků básnických udržují u Nerudy 32