manifestaci mládeže. Ačkoliv Erbenova podobizna byla provázena professorsky důkladnou a zkostnatělou úvahou velmi rozvážného Václava Zeleného, nezna= menala přece jen kompromiss ve prospěch starého smeru. Erben byl srdečně nakloněn novému hnutí, byť spíše lidskou sympG1.thií než uměleckým souhlasem; básníci z »Máje« Hálek, Ptleger, Neruda obdivovali se mu uvědoměle a opravdově i podléhali jeho vlivu. li PtIegera byla to jedna z nesčíslných složek, které určovaly tohoto ducha tak receptivního a tak nesa=' mostatného; Hálek byl Erbenovcem jen dočasně v mladistvých svých balladách, jež měly býti pouhou prů=, pravou k rozkošným veršovaným obrázkům vesni=' ckým; N eruda zůstal Erbenovi věren až do konce. Erben, jehož číselně i časově tak úzce vyhraničená poesie byla spíše dílem promyšlené, skoro učenecké kombinace a vyzralého stilisačního umění než hluboké vniterné inspirace ba.snické, nesmí býti pokládán za tvůrce nového typu básnického, nýbrž za zjev odvo=, zený. Přijal z rukou německých romantiků hotový a \!zavřený útvar skotské lidové ballady a přenesl jej do Cech. Těžkou a trpělivou prací sběratele a srovnáva=, cího národopis ce poznal složité zákony biologie pro=, sto národního básnictví; věděl, jakým změnám podlé=, hají bludné mezinárodní motivy přesazeny na půdu českou; pochopil, kterak v lidovém podání kříží se různé genry a stily, lyrika, dramatický dialog, baHa=' distická úsečnost, situační malba: na tom na všem spočívá authentičnost podání a suggesce lidovosti v Erbenově »Kytici«. 31