SV kola mladoněmecká, jež myšlenkově a kulturně byla osvobozujícím prouděním, byla umělecky nebezpečím velice povážlivým. Všecka její literární theorie založena byla na bludu právě tak pohodl", ném jako osudném, že slovesné umění nemá býti než pravdivou a opravdovou improvisací, jež by nese", slabena processem umělecké stilisace, podávala plnost okamžiku, svěžest nápadu, bezprostřednost přítomné skutečnosti. Byly",li poesii klassické a romantické ochránkyněmi a inspiratorkami Musy, družky Apolli", novy, tančící rhytmicky kolem zurčících zdrojů, vzý'" vali Mladí Němci jako svou bohyni Pallas Athénu, která vyskočila ozbrojena ze zamračené hlavy Diovy: nikoliv rhytmem a taktem řízený pohyb uprostřed vol", ných heroických scenerií, nýbrž výbušný skok s pan", cířem na nohách a se zbraní v ruce imponoval poko", lení mladoněmeckému. Tento kult improvisovaného a momentánního projevu znamenal lhostejnost k propra", cované úměrné stavbě, znamenal opovržení k slohové, vyzrálé kráse, znamenal nechuť k organickému rozví", jení motivů, povah, dějů. Nejradikálnější z Mladých Němců zavrhli vůbec verš jako nástroj nemoderní, nepřiléhavý, málo vážný; jiní nastolili místo uzavře", ného románového a novellistického umění stručnou, letmo nahozenou skizzu, rozmarnou arabesku, bez", prostřední momentku v próse; konečně třetí shodli se na tom, že žurnalism jest nejvyšší a nejmodernější lite'" rární formou, kde bez výhrad a bez ústupků lze psáti slohem brillantním, pikantním, jak zněly šibolety dne. Konečný výsledek byl, že Heine z umělecké cudnosti 26