nosti za životní podmínku moderní literatury; občerst= vil knižní jazyk a básnickou mluvu prvky z ulice, ze jargonu, z městského ruchu. Nasadil za to vše, co má mladý muž nejlepšího; vystavil se výtce libertin= ství a výčitce gaminství; nezalekl se podezření lehko= vážně vyvolaného literárního skandálu ani výčitky nenárodnosti; nedal se zaraziti ani nebezpečím směš .•.nosti. Tato neúchylná důslednost, tato chrabrá od .•.vaha dávají Nerudovi důstojenství tvůrčího kritika, třebaže přijal inspiraci z ciziny, třebaže propagoval axiomata vypracovaná o deset, o dvacet let dříve za hranicemi. Dnes stala se polemická akta onoho boje mezi starou a mladou generací podílem literárních dě .• jepisců; jména N erudových odpůrců odvál spravedli .•.vý vítr zapomenutí; rozmarné a vyzývavé popěvky však, jež bzučel si mladistvý Neruda, čistě český chlév Augiášův, posud nezastaraly ve »vlasti panenského písemnictví«. Jak často usedá na rty krutý sarkasmus písničky »Na vršíku dům stál bláznů«, pojaté z »Hřbi= tovního kvítí« do»Knih veršů«,nebo divoký posměch jiné improvisace, potlačené v knižním vydání: »Jen pijte vodu řidounkou a jezte z fíků růžence a zazpívejte hláskem svým, at zahanbíte kleštěnce. A listy z fíků schovejte, vždyť dají šat vám svátečný a skryjou hanbu každého, že před světem je bezpečný.« 25