k přítomnosti a jejím potřebám ukládal nejen o život neplodného aestheticismu, ale i zbytečných kněží, ab-=solutistických vladařů, úzkoprsých zákonodárců. Vše to deklamovaly i ohlušující básně veršujících epigonů školy mladoněmecké, strakatého F reiligratha, revoluč-=ního diletanta v divadelním krunýři Herwegha, Iyri-=ckého tribuna Alfreda Meissnera. Kde mohlo vše to okouzliti literární mládež více než v Čechách padesá.=tých let, zemi romantiky naprosto již odumřelé a kon •.servativismu směšně ztrnulého? Po byronismu, neúplně ztráveném, stalo se mladoněmectví, nekriticky přijaté, myšlenkovou a uměleckou methodou mládeže: kdežto oba starší byronovci a máchovci Sabina a Frič ob.=mezili se na mladoněmecké theoretisování, přijali mlad-=ší duchové Hálek, N eruda, Karolina Světlá theorii a praxi Mladého Německa do té míry, že jejich alma-=nahy a časopisy, »Lada Nióla« a »Máj«, »Obrazy života« a »Rodinná Kronika«, jsou doslova mlado-=německé orgány česky psané. Jako emancipační hnutí myšlenkové znamenalo mla-=doněmectví pro literární pokolení padesátých a šede-=sátých let velmi mnoho; byl to právě N eruda, jenž jeho obro9,ným tendencím statečně a úspěšně prosekal cestu v Cechách. Snažil se kosmopoliticky rozšířiti látkový okruh; obhájil řešení dobových problémů v li-=teratuře; zavedl podrobné studium nejvšednějšího ži-=vota na základě živých dokumentů; vybojoval prole-=táři domácí právo v básni, v novelle, v románové studii; prohlásil naprostou volnost slova a výrazu při rozboru mravních otázek a při líčení každé skuteč", 24