Z NÁSTRAH, které číhaly na mladého Nerudu u cest jeho literárních počátků, nebyl svůdný hlas šk9ly mladoněmecké nástrahou nejméně nebez= pečnou. V době, kdy klassicism proměnil se v bezmoc= ných rukách epigonů v studenou hru prázdné kombi= nace, kdy romantika nebyla již než pestrým kostýmem rozptylujícím měšťákům z doby restaurace ospalou nu= du, Mladé Německo mělo na své straně ducha, mládí, temperament. Sensitivnost nového rodu nalézala uspo= kojení v hudebních a barevných kouzlech dojatého im= pressionisty a příležitostného filosofa Jeana Paula, jenž byl stilovým učitelem Mladého Německa. Emanci= pační snahy společenské a politické, prýštící z nacio= na1istického a liberálního pojetí světa, přijímaly štědré podněty z typického žurnalisty mladoněmeckého, z Boerna. Mladé Německo adoptovalo neprávem přes veškerou svou hluchou necitelnost k lyrice i Hein= richa Heina, jehož písně, gracie nevýslovně křehké, vyjadřovaly mladá srdce stravovaná bolestným roz= porem citovosti přejemnělé a ironie raffinované. Se stejným úspěchem dovedli si dobýti sympathií mladé= ho pokolení theoretisující novináři a aesthetisující po.=' lemikové školy, Gutzkow, Laube, Jung. Jejich literární vzpoura, nedomyšlená a povrchní, chtěla nejen smés= ti romantick~ bůžky, ale i postaviti na oltář nového, moderního Clověka, zformovaného v dílně Feuer= bachovské a Straussovské filosofie; jejich naivní kosmo= politism a humanism toužil rozšířiti látkově i psycho= logicky oblast poesie, zároveň však též sociální okruh občanstva; jejich revolucionářský optimism přissátý 23