k slavnosti Borovské. Havlíček byl dojista úzce lite= rárně spřízněn s generací N erudovou: byl duch kritické", ho rozumu, útočného vtipu, neúprosné skepse, nepřítel citových parád a lyrických dekorací, člověk pří tom", nosti a skutečnosti, Boerneův žák a žurnalista=umělec. Nevím však, zda cokoliv z těchto příbuzenských znaků rozhodovalo u Nerudy a jeho vrstevníků; ti uctí", vali v Havlíčkovi cosi zcela jiného. V mrtvé a charé době bez poesie, bez krásy, bez vznětů, byl jim Havlí", ček opravdovým, dokonalým básnickým zjevem: snad někteří viděli v něm spíše tvůrčího básníka činu, druzí zase spíše hrdinu, jenž zároveň bezděčně a zároveň silně inspiruje básníky. N eruda, jenž již jako žurnalista přihlásil se k Havlíčkovi více než kdokoliv jiný z jeho pokolení, nalezl pro to uprostřed všech fanfár svého dithyrambu prostá a vřelá slova: » Jen bílý den nám plné, volné slovo, jen bílý den nám svobodný dá čin, Ty's mužem dne, Ty's pronesl to slovo, Ty's vykonal ten volný, velký čin. A je=li básník jinochem pověčným, jsi Ty, náš Karle, věčným mužem jmín, ne pěvcem mnou, však národem svým vděčným.« 22