né heslo »slepá láska mizerná je páska, uvědomělou je pravá láska«. Neruda sám zpronevěřil se nejednou to=' muto hledisku, vždy ku škodě své myšlenky, často za cenu prohry své poesie. N erudova obezřetná zdrželi=' vost v projevech vlasteneckých, jeho nedůvěra k hy=, perbole řádící v tak zvané škole národní, jeho nepo=, krytá schopnost odhalovati i domácí viny - tyto vlast=' nosti tak vzácné u básníků patriotických, byly rod=' nými sestrami jeho autok;;itiky a opouštěly Nerudu současně s ní. Jsou-li v »Českých verších« třiatřiceti=' letého básníka nadsázky bolesti a zoufalství (»My ne=' umíme ještě umírat« neb »A chceš='H ještě, osude«), diktované tíhou doby, ozvou se o deset let později v »Kosmických písních« nadsázky zbožnění a lásky, jež právě proto dobyly všeobecné přízně. Za to ve »2pěvech pátečních«, kde básníkovi stále hrozilo toto úskalí, zachránil se Neruda tím, že celou knihu přelo=, žil do takové toniny, že každému tahu dal freskovou perspektivu a dimensi, že zahrál na pathetických var=' hanách své lyrické exaltace pleno, on, jenž druhdy podezříval každou exaltaci z nepravdivosti, každý pa=' thos z dutosti. Pro Nerudu z padesátých let bachovské reakce, jenž by byl p'-:.vní větu Dobrého poselství tlumočil dojista větou »Na počátku byl Čin«, mohl znamenati jen je=, diný muž velkou inspiraci životní, jako v té době je=, diný Erben znamená mu z domácích spisovatelů velkou inspiraci básnickou. Byl to Havlíček. V »Hřbi=, tovním kvítí« apostrofuje mladý Neruda básníka »Ky=, tice«, v »Knihách veršů« posílá pozdravnou apotheosu 21