ruda reklamuje s důraznou jasností právo svobodného projevu politické myšlenky a odsuzuje bachovskou persekuci volného občanského smýšlení - osobní výkřik proměňuje se hned v časovou polemiku. Naši romantikové z národního obrození neměli pochopení pro takové tóny; duchovním domovem romantiky byla právě restaurace, která zabraňovala sice jednati, ale dovolovala sníti, toužiti, vzpomínati. Obezřetný Jungmann položil k trůnu císaře Františka, jedné ze tří hlav eyropské reakce, loyalní klopstockovskou ódu; naivní Celakovský zalkal prostonárodní elegií nad smrtí caře Alexandra, druhého z této nejsvětější trojice; panslavista Kollár pracoval ve vládních službách proti revoluci. Teprve z jara 1848 vpadají do těchto romantických lesních rohů kovové údery zbraní, jichž chápe se právě mládež. Vedle citových exaltovanců, kteří viděli v revoluci možnost pompésního vykoupení z romantického světobolu - Neruda vykreslil jednu takovou problematickou povahu v Josefu harfenistovi, PtIeger druhou a mnohem typičtější v Jaromíru Olšovskémsrazili se v svatodušních očistných bouřích se starým, zpuchřelým řádem světa, hlavně novotáři, literární, umělečtí i političtí. Mánes, člen »Slovanské lípy« kreslil s nadšením prapory a kroje pro revolucionáře, Sabina bil se na barrikádách, Frič alarmoval studentstvo, Sladkovský řečnil monumentálním svým způsobem ve Svatováclavských lázních. Neruda byl tehdy ještě chlapcem - sám jmenuje se »pulcem« - ale' dal se již uchvátiti tím omlazujícím a tříbícím vichrem revoluce, 19