ZE sprahlé půdy bezútěšných poměrů sociálních vyrůstá mladý N eruda do mrtvé doby, již procítil s intensivnější bolestí než kdokoliv jiný z celé té generace, prodchnuté vůbec duchem revolty. Osmná= ctHetý Neruda našel r. 1852 pro beznadějnou tu dobu nejen význačnou charakteristiku, ale i nezapomenutel= ně případné epitheton, jež má přímo ražbu epigram= matu: čas za živa pohřbených. Báseň, zahajující třetí díl »Knih veršů«, jest z rodu současné západoevropské lyriky politické, kterou z rozpukané půdy reakce a re= staurace vydupaly obrněné kročeje roku 1848: básník obrací se k zástupu jako tribun lidu,. chce pathosem odpoutat nikoliv aesthetickou zálibu, nýbrž statečný čin,. odmítá s pohrdáním minulost, která není než pří= těží,. neodvažuje se vyvolávat přelud budoucnosti a soudí i přítomnost přísnými verši: »Mám pět o nynějšku bratrům písně, mám pět tklivou jara obnovu? Jakž to možno, když už za odměnu slyším v píseň řinkot okovů? Smíme dýchat, ne však o tom mluvit, smíme mluvit, ne však vlastní řečí, smíme žíti, však jen skromně, skrytě, bojovat též,- ale v jaké seči!« Touha a protest kříží se v této Herwerghovské básni: touha po veřejném činu a protest proti spoutané do= bě,která veřejného činu nedopouští. Jako u Herwergha má tento výkřik tendenci výslovně politickou; Ne= 18