Na Nerudu umělce a pozorovatele i soudce veřej no .•. sti lze se již mnohem menší měrou spolehnouti než na Nerudu člověka: ve věcích vkusu, slovesné kultury, aesthetického soudu zůstane společenské ústředí, zů ••. stanou tradice domova vždy směrodatnými. Tím vším trpí až do základů Nerudova novellistická prósa a hlavně jeho divadelní a literární kroniky, jimž nepří ••. sluší jméno kritik, kdežto v básních s~olí v první řadě na stráži vysoké a charakterní lidství Nerudovo a ve •dle něho hned jako věrný zbrojnoš přísná Nerudova autokritika. Kus plebejského nevkusu a lidové trivia •lity mají ty soudy aesthetické, společenské a kulturní; ty banality z ulice a z kuchyně, nasazující si škrabo •šku vtipu, !X. masité a strakaté apotheosy života po •zemského. V oblasti aesthetického soudu zvýšila Ne .•. rudovu bezradnost ještě anarchie zaviněná žurnalisty a utilitáři, hlasateli hmotné modernosti a populárních tendencí; čistě plebejsky zavrhne Neruda všecko po •výšené umění založené na složitých konvencích; znu •dí se absolutní snahou klassického díla o krásu for .•. mální; odvrátí se nedočkavě od minulosti do aktuelní přítomnosti. Touto daní vyplatil se svému plebejskému původu, svému proletářskému domovu Neruda spi •sovatel v pracích určených hodině, potřebě, žurnálu; Neruda člověk vyšel čist a svoboden a vryl hrdinský relief svůj do kovu svých veršových děl a nejlepších ze svých knih prosaických. ~ 77