i svého sociálního světobolu a přestává se cítit pro~ letářem, aniž přece nepozbude mravního soucítění s vrstvou, jíž patřili jeho otec i matka, v níž prožil dět~ ství, která určovala první to jeho formy životní. Ale ten, kdo vidí celou drsnou, syrovou a krvavou pravdu proletářské bídy, z níž Neruda vystoupil, a vedle ní všecko to statečné, hrdé, zářivé rytířství Nerudova srdce, musí se hluboce pokloniti jeho bytosti; nejeden z těch, kdo Nerudu miluje z plnosti své duše, bývá doslovně dojat velkým tím kontrastem. N eruda nemá ani jediného záporného a nízkého rysu svojí sociální třídy: nenaučil se nikdy závisti; nedělal ze svého utrpe~ ní a ze svých křivd nikdy ani zbraně ani řemesla; ne~ znal malicherné podezíravosti ke všemu velkému a mocnému,. nechtěl, zbohatnuv citově i smyslově, ni~ kdy lakomě chrániti své statky, nýbrž rozdával plnýma rukama jako rozený boháč, jako šlechtic, jemuž vždy zustane více než se muže rozdati. Již v nejstarších par~ tiích Nerudova díla shledají se takové tahy doslovně rytířské, jež na prahu sedmdesátých let nabyly neza~ pomenutefné reliefnosti. Tehdy do druhého vydání »Knih veršu« přidal Neruda dvě paralelní básně, epi~ ckou »Legendu o chudobě« a lyrickou» Vším jsem byl rádk Před Osudem hrdě stojí Paria s povzneše~ nou hlavou a děkuje Osudu, že mu dal v manželství svou dceru Chudobu: »Sotva se mne dotkla prostým svojím květem, poznávám svět celý, nevšimnut jsa světem.« 15