RROLETÁŘSKÉ vědomí Nerudovo, důrazný rotest společenského utlačence proti křivdám botatců, povýšenců a farisejů, trpká příchuť bídy a ústrku při každém soustu mocně hlásí se v Nerudově mladší tvorbě. Z této inspirace vznikla dobrá polo . vice »Hřhitovního kvítí« - hned předzpěv praví vý . slovně »noha spěla má k těm chudým rovům, pour...cova jak k hrobu spasitele« -,. zde leží kořeny sociálně obranné neb filanthropicky zabarvené epiky z prvního dílu »Knih veršů«, jimiž Neruda dostává se nad Er ...bena, jinak rozhodující vzor jeho balladistiky,. bez těchto předpokladů sotva bychom pochopili Nerudu .... apolo ...getu bídy, mravní depravace proletářského utrpení, jakým jest později v »Obrázcích v nočním světle«, v »Pražských policejních obrázcích«, v »Trhanech« a ve feuilletonech »Z kraje bídy«. Osobní účast na utr ...pení a křivdě posledních mezi posledními, intensivní procítění sociální poroby, reální smysl pro opravdovou velikost proletářovu nepotřebující nižádných romanti . ckých dekorací ani tajemných zápletek, schopnost na . jíti v zavrženém pátém stavě prvky nového hrdinství, nové tragiky, nové poetičnosti - to vše staví Nerudu vysoko nad filanthropický socialism v rukavičkách, kterým konec koncův zůstává i ušlechtilé stanovisko Nerudova protichůdce Gustava Ptlegra Moravského. Na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let, kdy Ne . ruda vůbec překonává negaci, pessimism a mnoho ji . ných daemonů nitra, v onom památném období, v němž statečně se zaříká, že nebude potud básníkem, pokud v něm neuzraje, neosvobodí se celý muž, zbavuje se 14