NERUDOVA vloha evokační byla tak silná a suverenní, že malostranské scenerie jeho mládí dovedeme si dnes stěží představiti jinak než právě v N erudově neobyčejně malebné, rušné a bar,- vité interpretaci. Neruda posvětil a s_vým způsobem přebásnil strmou Thunovskou ulici s Novými záme,,ckými schody, bizarrní Janský vršek s grandiosní ku,,Iissou Lobkovicova paláce spočívající na tmavozele,,ném pozadí Petřína, poslední nejpříkřejší partii ulice Ostruhové uzavřené temným a kalným schodištěm Radničním i renaissančně hrdou a radostnou stavbou paláce Schwarzenberského; ba N erudova »Svatovác,,lavská mše« dala nové ladění stínům svitům a pable •skům lodi svatovítské; také zvonková hudba v Loretě hraje dnes melodií, kterou do ní vložil N eruda. Setkal si v 60. a 70. letech ze vzpomínky a z touhy vlastní Malou Stranu, s nejednou rozmarnou pointou genro=, vou, s tak četnými uměle vyvolanými lyrickými kouzly; elegické reminiscence; cvičený zrak milovníka pitto=, reskních pohledů, docelující imaginace pracovaly na tomto obraze tak osobitém. Proti ukvapeným závěrům kulturních dějepisců, kteří ve shonu po dobových do=' kumentech zahrnují mezi ně úplně neprávem i trans=' formace básnické, bude nutno uvědomiti si konečně, že Stará Praha N erudova, Stará Praha Karoliny Světlé, Stará Praha Zeyerova jsou tři města zbudovaná z reál=' ních motivů fantasií básnickou. II N erudy řídí ji svěží a živý smysl pro pittoreslmost, II Karoliny Světlé vášnivý sklon ku kontrastům citově rozechvívajícím, u Zeyera vřelý lyrismus elegického pathosu. 72