srdce, s dětinskou důvěrou v život, odkazy matčinými. Proto nedoceněný cyklus »Otci« z »Knih veršů«, jenž znamená mnohem více než pohou folii k cyklu »Ma ••. tičce«, časově většinou pozdějšímu, kreslí zároveň dvě duševní podobizny: podobiznu otce ve chvíli, kdy pod dotekem smrti již tuhnou a špičatí její tahy a jí sou ••. rodou podobiznu syna, jenž uvědomuje si stále více rodinnou podobu. Naš1i ••. li jsme v cyklu »Matičce« nejeden zárodek další tvorby Nerudovy, jeví se nám naopak těchto deset básní nejčistším vtělením mladi .•stvé lyriky jeho: většina čísel má inspiraci hřbitovní, trpkou příchut rozkladu a zmaru; do náhrobní dumy tlačí se místy národnostní (»Nad hlubokým, tmavým hrobem«), místy sociální (»Kéž dobudu si jména věč ••. ného«) meditace; na každý bezprostřední projev citu klade se sordina rozumové nedůvěry a hrdé zdrželi ••. vosti; je ••. li tu někde pathos a vzlet, jest nesen snahou povýšiti společenské utrpení povrženého proletáře na nové, pravé, ryzí hrdinství moderní. Jsou tu dvě tři čísla nejosobnější zpovědi Nerudovy, kde v několika suše pravdivych slokách bez obrazové dekorace i bez nerudovských analogií z přírody zachyceny jsou nej .•bolestnější krise jeho mládí, ba vnitřní jeho bytosti vů ••. beci tak známá pieca »Milovali jsme se, otče, jak jen milovat se může«, nebo méně známá, ač umělecky hutnější: »Mne to už zase, otče můj, ku hrobu tvému pudí, a u hrobu ta pýcha zlá se v nás zas obou budí. 10