sledními a nejvyššími kosmickými dumami - N eru,. dova Voluspa - a to tak, že myšlenku a symbol nelze více odloučit. Nejinak jest v »Balladě pašijové«,kterou vrcholí »Ballady a romance«; básník posunuv v této knize křesťanské mythologie, oběť na kříži do samého středu dějin lidstva, vystupňovává golgatskou tragoe,. dii mukami mateřského srdce. Konečně ve »Zpěvech pátečních« zjeví se poslední metastase tohoto velikého N erudova thematu, když v »Matcesedmibolestné« seskupí se kolem tohoto kry,. stallisačního bodu trojí hlavní motiv knihy: nábožen" ské vzpomínky křesťanské tradice, vlastenecká elegie, osobní utrpení. Přemítněme však několik stran téže knihy a najdeme jakousi překvapující petitio principii. Bylo to pouhým klamem rozumové pýchy, zdálo,.li se, že citový vztah dá se přetvořit v kosmickou myšlenku, přeložit v intellektuelní princip, odosobnit a tím překo= nat.V dlouhé a těžké chorobě Nerudovy citovosti ote,. vřely se ku konci všecky staré rány, propukla znovu individuelní bolest a básníkovi jest, jakoby právě stál nad otevřeným hrobem matčiným. Báseň, která při= náší toto tragické doznání, zaujímá v Nerudově poesimísto zvláště významné. V památné té improvisaci »Láska« slévá se ve vyšší jednotu dvojí stil, který dotud poltil básníkovu tvorbu, sloh duvěrný, písňo= vý, prostoduchý se slohem pathetickým, řečnickým, ornamentálním. Na této stanici své básnické cesty, nedlouho před umlknutím, zaznívá bolný a krvavý výkřik: 8