první přiřčena úloha opravdové ženy, rozdávající v ži", votě i v knihách marnotratně svěží skutečnost a důvě.řivé srdce.Její druh Karel Havlíček měl obdobnou roli a zaplatil za ni stejně těžkou mincí: na jevišti, kde se tísnily celé zástupy pathetických slabochů, byl sku", tečným hrdinou bez pathosu a padl kdesi na rozhraní krise a peripetie. A přece i ony drahé hlavy, které chvílemi tak hluboko se zahleděly na dno našich duší, nenáleží již našemu dnešku. Otázky, které si klademe, nebyly jejich otáz= kami; způsob, jímž vyřešily si svůj život, nás ani ne", váže ani neosvobozuje; v nejistotách, jaké zmocňují se našich hledajících myslí a tvárných rukou, nedo", vedou nám všichni ti milí předkové poraditi. Jest to jen proto, že leží mezi námi a nimi přílišný prostor časový, či snad také z té příčiny, že byli příliš syny své doby, zjevy příliš časovými, příliš málo typickými? Cosi ne'" překonatelného rozestřelo se mezi námi; intellektuelní kontakt se přetrhl; citové fluidum vyvanulo; co zbylo, jest jen historická tradice, jen zbožná dálka. Jan Neruda zůstává však nepřetržitě s námi; jest nám radostí, bratrem, pomocníkem, utěšitelem. Nerudovu lyrickou notu můžeme uslyšet v prvním tiknutí ptáka za jara posud neprobuzeného a nad zemí ještě tuhou, v tom předčasném a tal\ důvěřivém výkřiku životního p~citu. A přece zase jsou to básnické intonace téhož N erudy, které rozkolébají mocně naše srdce při melan= cholickém pohledu na marné a němé vlnění, když veslo v temné náhodě padlo do zamyšlených vod. V cito'" vých zmatcích, v nichž i statečnému srdci lze snadno 2