lANEM NERUDOU počíná moderní česká literatura. Snad všickni ti, kdokoliv mu předcházeli i vět •. J' .. šina těch, kdož byli jeho současníky a druhy, zjevují . se nám jako podíl pouhé minulosti, jako část literár •.ního včerejška, jako zmlklí již herci prožitého, do •.myšleného a zpola zapomenutého dramatu ... zjevují se chvílemi a mizejí zase mezi stíny. Dojista v tomto průvodě neschází drahých a blízkýc h nám fysiognomií, bez nichž nedovedli a nechtěli by •.chom si představiti rušné, chvílemi pathetické, chví •.lemi sentimentální divadlo našeho literárního obrození. Poslední a nejpravdivější z českých romantiků, Karel Hynek Mácha jde tu v proslaveném svém bělavém plášti karbonářském a upíraje veliké své oči plné zá •.dum čivého citu a těžké meditace kamsi k divoké scene •rii v pozadí, recituje si tiše pro sebe jeden z kouzelných svých hamletovských monologů. František Ladislav Čelakovský, úsměvný lahodný pán goetheovských tradicí, jemuž bylo přisouzeno sehráti opozděně něko •.lik graciesních výjevů ze slunné a jiskřivé hry života pod volným zarůžovělým nebem· mezi. nízkými hájky na kvetoucích pahorcích, kyne nám vlídným a prcha •.vým pozdravem. Na okamžik zakmitne se i hlava Erbenova, jíž byla údělem nejkratší, leč nejjímavější episoda v starší české poesii - a pak hned rýsují se nezapomenutelné fysiognomie věrných dvou přátel, Boženy Němcové a Karla Havlíčka. Krásná brunetta, jejíž plet sládne broskvemi a jejíž havraní vlas vyza •.řuje silný lesk, obdarovává nás teskným úsměvem, v kterém lze čísti, jak platila celým životem za to, že jí 1