30 svého mladistvého autora. Jsouc jasna a ptehledna ve vědeckém výkladu, napovídá duchaplně poznámkami; líčíc širokými rysy hlavn ideje a problémy, i1lustruje ptípadně bohatými analogiemi. Stojí na pevné ptírodopisné bási a nese čelo ve vzdušných oblacích filosofie, zachází mikroskopem a sleduje chvílemi kouzla umění. Chce v první tadě propagovati a btitce kritisuje; ptedvádí dílo vynikajících vlastností a demonstruje jeho nedostatky. Oddaná víra dítěte jest v ní jako vědecký enthusiasrn jinocha a kritický mužný úsudek; a exaktními těmi stranami zahraje chvílemi i snění myslitele a myšlení snílka. Když brožurka vyšla, poslal ji Theodor Novák Haeckelovi s obšírným německým listem, plným zmužilé ptímosti. .vylíčiv v něm, jakými cestami k poznání Haeckela došel a je v Cechách rozšíti ti se snažil, píše: »Tteba že nejsem odborný zoolog, myslím, že mám právo na samostatný úsudek o oněch všeobecnějších otázkách, jež Vaše díla zodpovídají. A neváhám ptiznati, že ve mně nenalézáte věrného žáka, který by se neodvážil změniti litery na slovech mistrových. Ve sporu· s většinou svých učitelů jsem vyznavač energetiky a vitalismu. K tomuto ptesvědčení neptivedly mne a tl. i důvody oportunní, ani zúmyslná cvičení; pramenem mého vitalismu jest úsilí pozorovati celou ptírodu v jednotném smyslu, učiniti zbytečným veškeré zasahování kterékoliv síly nadptirozené a viděti v životě process autonomní. Pti tom jsem neptítel teleologie a dualismu a pokouším se ptipnouti východisko biologických ptedstav na ptevědčení, jež jste již dávno vyjádtil větou »Dle našeho názoru spočívá mylné pojetí, které se pravidelně tomuto vlivu ptipisuje, ptedevším v tom, že organismus pojat byl jako bytost naprosto passivní, kdežto ve skutečnosti chová se vůči všem vlivům zároveň aktivně.« Život, tuším, dá se pouze sám ze sebe a nikoliv z mrtvé hmoty pochopiti. A nejcennější plod Vaší práce životní ztím v tom, že jste na formách životních tolik viděl a tolik o nich pověděl. Odpustíte dojista mladému muži, ztí-li v naukách, jež obdivuje, pouze ptípravné lešení budoucí práce; stal se tak vroucím evolucionistou, že nemůže než ve vysokém viděti vždy vyšší.« Odvaha, s níž neznámý mladý muž vyjadtuje své námitky samému mistru, má rys heroičnosti, jenž okamžitě ptekvapuje a získává. Haeckel odpověděl děkovacím lístkem, v němž pteje mnoho zdaru k dalším studiím monistickým. Dospění k evolucionistickému monismu nebylo pro Theodora Nováka jen vítěznou bitvou intellektu, nýbrž i citu a vůle; plným rozvitím se jeho bytosti, která věti1a zmužile a pevně, že nyní bude moci jistěji a bezpečněji spěti k dalšímu poznání. Dle hlubokých slov Goethových, jež tužka mladého učence podtrhla si v ptíručním exempláti Fausta: