V. 1900-1901. Posledni rok života Theodora Nováka jest bohatý a plodný rok myšlénkové koncentrace a duchovniho jednocení. Všecky mohutné a živé proudy, kterými v předcházejícim trienniu nesly se jeho vědecké a filosofické snahy, usiloval tcď uvésti v jednotné široké řečiště; všem duchovním listům, které o svém myšlénkovém životě posílal veřejnosti, vtiskoval velkou společnou pečeť, na níž vyryt hyl znak duševního jeho šlechtictví. Pečetí tou jest monismus. Úsilí o monistický světový názor tají se hned od počátku na dně veškeré jeho myšlénkové práce; jeho konstrukce krajně individualistické z let gymnasijních a důsledně energetické z prvních roků studia universitního byly již pokusy v tomto směru. Usiloval-li ve studiu o Stirnerovi o vlastní osvobozcní se z moci pokantovské metafysické spekulace, nebylo ovšem již pochyby, že mladý myslitel nebude ukájeti svou monistickou touhu v proudech pramenícich z německého idealismu Fichteova, Schellingova nebo Hegelova, jenž dospívá k vyložení problemu světa ne tak monismem jako filosofii identity. - Uráželi-li tito filosofové exaktního mladéÍlo přírodozpytce libovolným a schvalným vykořisťováním faktů přírodovědeckých pro své účely a zájmy metafysické, byl mu největší myslitel monistický Spinoza cizí nejen logickým schematismem, tak charakteristickým pro tohoto geometrického methodika v morálce a brusiče konvexních a konkavních skel v životě, nýbrž i mysticko-pantheistickou náladou, šeří ci se tradicemi synagogy a zvýšenou studiem theologických scholastiků. Theodor Novák nebyl ničeho tak dalek jako negovati realné k vůli transcendentálnímu, a nejvyšší dobro a nejvyšší cnost byl by hledal všude spíše než v Spinozově »amor Dei intellectualis«. Poznání přírodovědecké prolnulo veškerou jeho bytost, i nemohl býti jeho monismus jiný než monismus moderně přírodovědecký. Koncem roku 1899 vycházejí »všeobecně srozumitelné studie k monistické filosofii« »Die We1tr~ithscl.( Arnošta Haeckela. Theodor