26 této práce náleží posledním měsícům života Theodora Nováka, kdy spracoval hotový již rukopis ve formě písemní práce k účelu státní zkoušky. Vlastní studia o adoxe, která po stránce floristické zajímala ho již v Litomyšli, konal v botanickém ústavě české university r. 1899, když morfologickým zjevem, jejž popsal ve "Vesmíru« XXVIII., str. 215, v zprávě »0 přelistěném okvětí u Anemone nemorosa« byl upozorněn na nový způsob výkladu této obtížné partie systematické cestou morfologickou. Bohaté jsou jeho práce, popularisující vědy přírodní z té doby, všecky nesené přesvědčením, že nový názor životní jen tehdy vnikne do srdcí a duší, budou-li i odborné vědomosti přírodopisné učiněny přístupnými vší inteIIigenci. Tak shrnul ve dvou statích »Rozhledů«, jež od otištění »Extense individua« čítaly jej k svým nejoddanějším a nejpilnějším spolupracovníkům, »Naše země« a "O rostlinné assimilaci«, výsledky moderní geologie a rostlinné fysiologie způsobem přehledným a jasným, opětně svčdčíclm o ovládání předmětu i odborné literatury. Tak napsal pro »Ženský Svět«, který již r. 1,896 přinesl jeho první tištěný referát o »Dějinách dalekohledu« P. Safaříkové, celou řadu článků, snažících se ukázati, jak znalost přírodních zákonů nese i ovoce praktické v domácnosti. Jsou to stati »0 topení,« "O pokrmech kvašených«, »0 výživnosti potravin«, »Květena v oknech«, vesměs v III. roč. »Ženského Světa«. Filosofické úsilí těchto let vtělil ve dvě studie, osvětlující filosofický individualism se dvou hledisek, s hlediska přírodovědecky spekulativního »Extense individua jako princip soustavy světové« (Rozhledy Vll.), a s hlediska historického »Díla Maxe Stirnera« (Lumír XXX.). »Extense individua« jest definitním dokumentem vykonané již dráhy, vinoucí se od r. 1896. až do r. 1899., dráhy částečně souběžné s myšlénkovým pochodem mladé generace, z níž Theodor Novák vyrostl, částečně však determinované vlivy energetiků Roberta Mayera a Ostwalda, dráhy, jejíž Iychlý vzestup snažili jsme se skizzovati na těchto stranách. Přílišný apriorism a optimistický enthusiasm tohoto debutu, shrnujícího poněkud summarně komplex různých jevů pod jediné heslo, byly Theodoru Novákovi záhy cizí, i když věděl, že tato přednáška, konaná v »Jednotě filosofické« 21. května 1898 a odměněná konkurenční cenou, vděčí za svůj úspěch hlavně břitce vyslovené tendenci proti materialistické, jež působila jako osvobození. Také jemná vlákna kořenů historicko-filosofické studie »Dno Maxe Stirnera« dlužno hledati v létech gymnasijních. K Maxu Stirnerovi, jehož metafysický nihilism posoudil ve svém článku s příkrou odmítavostí moderního evolucionisty, přistoupil Theodor Novák s obdivem napojeným nadšením J. H. Mackaye, snažícího se v díle »Der Einzige und sein Eigenthum« viděti poslední formu-