25 všestranně od obou krajních typll Brandovy energie ethické a Gyntovy energie pudové až k jejímu úplnému zhasnutí v Hjalmarovi a obrozování se v Rosmerovi, Henrik Ibsen, jenž proti dobře vypočítaným a zle opotřebovaným technickým obratnostem běžných dramatikll, pojímá divadlo zase čistě dynamicky. Goethe posléze mu byl spíše myslitelem než básníkem, filosofem než umělcem, Goethe fysiolog a osteolog, mineralog a optik, autor »Farbenlehre« a »Metamorphose der Pflanzen,« Goethe vydávaný a kommentovaný sic filology, ale milovaný a chápaný přírodozpytci, mrtvý ve školních vydáních, ale živý a aktuelní v moderním evolucionismu, Goethe, jemuž literární tvoření jest daleko méně posledním účelem než vždy jasnější poznání, jenž píše, aby se vnitřně vyvíjel. Všecko to umění není mu jen předmětem lásky a obdivu, radosti a rozkoše, ale bezpečným dllkazem duchovní evoluce a měřítkem jejích úspěcM, direktivou jejího postupu a předzvěstí jejího plného vítězství. V evolucionism a protimaterialistický energetism dá se shrnouti duševní názor jeho v těchto třech létech, kdy sám překonává úspěšně utopistické sny a příliš hlasité protesty doby předchozí, kdy měří a ocelí svou duševní sílu. Rozběhy a rozlety v rllzných oborech charakterisují pracovité a úsilné toto triennium; universalism přírodovědecký vystřídá v nich universalism všeobecně vědecký předešlého údobí Co jindy prožíVá intelligentní mládež deset let mezi dvacátým a třicátým rokem, prožito a promyšleno tu v době tříleté, co promítá se u oné vnějšími krisemi a mravními přemety, vyhráněno tu čistě duchovně ve vzácné harmonii. Proces takto napověděný zobrazil Theodor Novák pozoruhodnou řadou prací. Osmnáctiletý vystoupil literárně, a díla z jednadvacátého jeho roku mluví již o bohatém dusevním jeho vývoji, nejen o mohutnění, nýbrž i vytříbení a zj~mnění názorů. Odborně přírodopisné práce těch let, otištěné v »livě« a »Vesmíru«, zabývají se v první řadě rostlinnou fysiologií a fysiologickou chemií; některé z nich byly předneseny pllvodně v »Klubu přírodovědeckém« a na to literárně propracovány. Přesné ovládání případné literatury, kritický úsudek v jejím posouzení, částečně i vlastní mikroskopické a chemické revidování výsledků prací předchozích a vždy široké hledisko, podřaďující nový, důležitý detail všeobecným zákonllm biologickým, charakterisují tuto skupinu, repraesentovanou nejvýznačnější prací »0 chemickém složení rostlinné blány buněčné« (Vesmír XXVllI.). Studium specie1ně botanické přináší vedle floristické stati »Rašeliny Žďárského pohoří« (Vesmír XXIX.), shrnující v ~oncisní formě výsledky mnohonásobných studií ve východních Cech ách, největší práci anatomickou a morfologickou: »Příspěvky k morfologii a anatomii pižmovky (Adoxa moschatellina)«. Definitní stylisace