24 Proti materialistickému mechanismu stavěl energetism, stavší se, jak zmíněno, již v létech gymnasijních součástí jeho bytosti, proti agnosticismu víru v stálou evoluci poznání, proti dualismu monismus. V enthusiastickém ptehodnocení ptírodovědeckého materialismu, který se pokoušel veškerý organický život vysvětliti jako produkt anorganického, dospěl tak daleko, že v smělém paradoxu tvrdíval, že není vůbec ptírody anorganické. Chtěl větiti, že ptijde jednou chvíle, kdy za veškerou ptírodou anorganickou uhodneme organismy ji vytvotivší, jako dnes za útesy korálovými vidíme tvůrčí láčkovce a za pyramidami dělníky je zbudovavší. V hovorech s Theodorem smávali jsme se tomu grandiosnímu paradoxu a vymyslili jsme pro něj ještě paradoxnější termin »mláďata nerostů". Bylo však v něm mnohem více než paradox: byla v něm nebojácná víra, že není vůbec mrtvé ptírody, že jediný a poslední princip, kterým vše se dá vyložiti, jest život, aktivní síla, encrg-ie. Proto miloval tolik Schopenhauera, jenž vzbuzoval jeho obdiv i nesmírnou noblessou své ethiky, že jasněji než kterýkoliv z filosofů vytušil a vycítil sílu a smysl tohoto životního principu, který nazýval vůlí. Proto se často vracel k Nietzscheovi, pro nějž teprve teď po úzkoprsém utopismu šestnácti let dokonale uzrál, že měl udvahu hnáti tu energii života až do závratných výší, jichž dosud se každý lekal. Tento život, tuto aktivní sílu miloval nejvíce na umění, v němž pronikavě chápal každý, velk)', zmužilý čin, každé dobytí nové půdy a v němž se odvracel od marných a studených her, technických kombinací a ciselovaných ptíkras a ozdob. Tak byl R. Wagner pravým umělcem jeho srdce, Wagner, jenž vrhá celou svou bytost, celou svou životní energii do své hudby, Wagner, jenž chce a dává slyšeti v svých dílech všecek svůj intellekt, všecku svou vůli a všecken svůj cit, Schopenhauero\"L'c Wagner, jenž poslední tajemství svého umění vidí v odkrytí metafysické »vůle«, živoucí síly a moci vesmíru. I mohl milovati Theodor Novák, jenž nikdy nebyl stržen erotickou vášní, a jemuž každý mysticism byl dalek, nejvíce ze všech jeho děl »Tristana a Isoldu«, kde odpoutaná tato moc vše oživuje a ničí, živí a spaluje. V Bedtichu Smetanovi, nejdražším svém českém umělci, k němuž ptilnul již za dětství, slyšel Theodor Novák radostné a vítězné vtělení vší síly a rázovité moci, která' šumí lesy českého kraje a tryská temperamentem českého lidu; kouzelným principem češství bylo mu toto barvité dílo, jež znal do detailů a jemuž věnoval tolik volných okamžiků. Tak byl H. Ibsen vlastním dramatikem mladého myslitele, jenž vyhýbal se jinak prknům a kulissám činohry, Henrik lbsen, jež vidí život a duševní dění i tam, kde dramatičtí psychologové pted ním neviděli ničeho, H. losen, jenž studoval energ-ii volní