16 tato nová celou svou citovou a rozumovou existenci na kartu příkře důsledného individualismu. Psychologické disposice této reakci individualistické poskytlo umění, v celém devatenáctém věku zobrazující hořký a chmurný stesk deklassovaného titana brzy revoltujícího brzy zoufajícího a chytajícího se každého stébla vysvobození z tohoto uraženého vyhnanství. Jako největší tušitel a prorok individualismu byl milován a ctěn Nietzsche, na němž však bolestně překvapovalo mladé enthusiasty, že stál a padal paradoxní překotností a tančící nedůsledností, kterou milují umělci a nenávidějí utopisté. Ostatně, v žilách bilo příliš to, proti čemu se reagovalo, a tak jako v krásné větě Turgeněvově o silném dubě a silné lásce, pučelo nové listí individualismu, aniž opadalo staré socialismu. Na řešení otázky socialní nedovedla se mládež dívati než očima vyhladovělého proletáře, a sen nové individualistické formace společenské byl prolnut více anarchistickým idylismem evangelia dle pojetí tak rychle zapalujícího a tak rychle zhasínajícího traktátu Tolstého »Spása ve vás«, než výlučným a hrdým aristokratismem Nietzscheovým. Utopičtí enthusiasté nechtěli se spokojiti s oním realisovatelným politickým systémem individualistním, jejž znali a na němž studovali ústrojí svobody jednotlivcovy, s liberalismem Stuarta Milla, a volili místo moudře užitečného a prakticky rozvážného utilitáře dvě krásné snivé hlavy, nad něž nikdo malebněji nedovede nésti kouli fikce a nikdo htlře podpírati pilíře společenské reality: hlavu snílka-učence E. Récluse a hlavu snílka-básníka Bruna Wille. Tato utopie »theoretického anarchismu« ne nepodobná romanticky nadechnuté vidině, již rok 1848 nazýval svobodou, byla střežena dušemi nejměkčími a nejcitovějšími, roznícenými naivní a soucitnou lyrikou nepatrné knížky »Sturm« německého Skota J. H. Mackaye. Viděla-li snad hrstka polovzdělané dělnické mládeže v ,>theoretickém anarchismu« -- jehož lyricky nadšení vyznavači těžce bývali uraženi, uváděly-li noviny různé atentáty ve spojení s jejich plachou a humanně zbarvenou vidinou - jistou realitu, věřili studenti, že tato utopie jest realisovatelna jediné dostoupením určitých stupňů pozvolného vývoje a spojovali tak svou víru sociální s biologickým evolucionismem na jedné Ll s nadšenou a vědomě účelnou prací o vlastní vnitřní vývoj na druhé straně. Této cestě zllstali věrni, i když změnili cíl; též ten, kdo nevěděl, kam jdou a kam chtějí dospěti, vidél bezpečné, že heroismus práce a víra v její hodnotu a krásu je provází. Toto ovzduší prolínající dusné školní učebny, proudící z listů zelených i modrých revuí, chvějící se pražskými ulicemi, obestřelo a okouzlilo i Theodora Nováka. Vytrhnut z rodného kraje a vzdálen tak nesmírn{~ hlubokých lesii, zachvácen byl v Praze stísněností a steskem. Ranními parami stoupajícír1i z Vltavy, jež žertem jmenoval denně homersky »pastýři nikoliv milými, zloději