13 chické. Tehdy již mezi třináctým a čtrnáctým rokem zřekl se zjeveného náboženství, jako absurdity znesvěcující prabytost Tvůrcovu, a ethiky odtud plynoucí pro její přílišnou pohodlnost a malichernost, počítající s bláhovostí a ješitností lidskou, jak sám formuloval důvody sVl~ho přerodu náboženského. V letech těchto nebyl dojista již dítětcm, nestotožňujeme-li s dětstvím ono cHivěí'ivé a něžné teplo citové, jež prohHvalo jeho bytost do posledního dechu. Krutý tyfus, jenž stihl jej v zimě r. ] 890/1 proměnil jej na útlého hocha poněkud nesmělého a ostýchavého, vzal jeho tváři plné linie, ale nechal jí hluboké hnědé oko vyzařující krásu a bohatství jemné té duše, I byla tato tělesná změna jakoby symbolem duševního přerodu, jenž podporován byl i rozšířením obzoru hochova. R. 1891 uviděl Prahu po devíti letech, a nepodléhaje ani tehdy historickému sentimentalismu zachvácen byl hlasitým tepotem práce a síly, jejž cítil a hloubavě hledal v každém objektu tehdejší Zemské jubilcjní výstavy. A přece vrátil se rád z výstavního vlnění a jiskření domů, do smrkových a borových lesů rodného kraje a do oněch spirituelních hájů, jež pěstovala již tehdy jeho vlastní spekulac.e a snění, a jež si vyvolával často hrou na klavír. Ještě do dob gymnasijního studia litomyšlského ~padá jeho přechod od Schubertových písní k Mendclssohnovi a Cajkovskému; a fehdy kdysi vyprávěl s jemným nadšením, že jedna barkarola Cajkovského jest rašící stráň nad tmavou hlubinou vodní s bílým březovým hájem politá deche'l1 jarního slunce. Nepochopil jsem nikdy lépe jeho nadšenou vytrvalost, s níž sedával za zimy u klavíru než při těchto slovech otvírajících srdce básníka. Mocné a pronikavé toto dospívání duševní obráželo se jasně i v osobitém jeho pojetí veškerého studia. Odkloňuje se vždy více od kultu fysické síly a vzdaluje se vždy větší měrou kterého.koliv formalismu, zaujal stanovisko odmítavé ke kultuře římské, Jež zdála se mu nepravdivým a neupřímným dílem duší rhetorických a mělkých, zakrývajících nedostatek živných ideí lichou a strojenou zdobností. Rozhodoval se často proti »špinavému advokátu« Ciceronovi, jenž prý se snaŽÍ periodami uměle stavěnými a řečí labužnicky uhlazenou zaslepiti posluchače, aby nehledali přesvědčení řečníkovo, jehož nemá. Opovržlivě mluvíval i o Vergiliovi, jenž prý s duší naplněnou vůní lombardských lučin a sýrů zpívá se schválně falešnou sladkostí a idylličností o řadě lupičství a barbarských půtek. Nenáviděl hluboce Řím, jemuž ještě později přičítal vinu na ujařmujícím evropském centralismu církevním i státním, a celá ethika a politika Sparty zdála se mu symbolicky koncentrována v ošklivé a nechutné, třebaže neobyčejně živné a zdravé polévce z krve. Milonl však celou duší harmonickou kulturu Athén, jež odpovídala jeho zálibám a láskám synthesou života přírodního i uměleckého.