DOSLOV 117 býti ničím. Tragická ironie života přeje si po Emilu Šarochovi ještě více: musí se obětovati pro muže, který rozbil jeho manželství, a hyne sám při této oběti: "Zdráva buď budoucnosti, které se Emil Šaroch nedočkal." Toi závěrečná novela, Smrt Emila Šarocha: nekonečná sněhová pláň, mlčení, vítězné prázdno, nebudící již děsu .- Srovnány s románem Děd Václav Šaroch jsou Povídlry Emila Šarocha, vnuka jeho, zlomkem. Důležité partie, vyčerpávající celé úseky hrdinova života, chybí; některé postavy a dějové motivy jsou jenom naznačeny; nikde není vypracováno ono široké a syté dějinně-politické pozadí, které staví tak vysoko první díl Děsu z prázdna, jeden to z nejkrásnějších pomníků básnické objektivnosti Viktora Dyka. Ale neznajíce novelistické náhrady dílu druhého, nepochopíme celkové koncepce skladby, která původně vycházela z osudů Emilových a život dědův pojímala vlastně Jako předhistorii vnukovu. Právě proto bylo by nespravedlivo odsouditi Povídlry Emila Šarocha jakožto disiecta membra poetae, shromážděná posmrtně z pozůstalosti, určené hlavně jen pro literární dějepisce. Na těchto stránkách básník žije, žije i s bolestnou křečí mladosti, žije však také s mužnou snahou překonati tuto křeč. Neběží věru ani o nahodilé parergon ani o zavržené paralipomenon, jež může zůstati nečteno. Stále jde o cosi velmi závažného: o řešení ústředního tragického motivu Dykova. Nikoliv nedostatek tvůrčích sil, nýbrž smrt byla příčinou, proč zůstal básnicky nedořešen a proč místo románové jednoty zbylo toliko šest povídek. Arne Novák.