DOSLOV 113 a náhradníka, a poučí ho palčivě, kolik zvířecí běsnosti, kolik smyslového znechucení, kolik pokořujícího hnusu může vpadnouti do milostné hry mladých těl, pokud jí nevykupuje láska. Viktor Dyk nanesl v některých náčrtcích do těchto výjevů, podstatnějších pro tragiku Boženy Medunové než pro Emila Šarocha, mimo svůj zvyk až pasto sně barev zsinalých ve své křiklavé nahotě, což by byl jistě v definitivním zpracování dojista ztlumil; i doporoučelo se sáhnouti tuto k redakci diskretnější. S takovým trpkým poučením, rovným palčivé ráně, se vrací sedmnáctiletý Emil Šaroch domů, když shledal na pobřeží první K ythery, která se vynořila na jeho dobrodružné pouti, místo "břehu, kde nikdo nežaluje a kde se vše usmívá", leda špinavou pěnu a hnusný šlem. Jako epilog tohoto Emilova vstupu do života myšlena jest drobná povídka Gréta a hošíček, vypracovaná mnohem později a uměním již vyzralejším než partie o Boženě Medunové. Nehledíc ani k básnicky záměrnému kontrastu banálního hotelového pokoje v Berlíně a venkovského statečku na pokraji hlubokého lesa, jest souvislost těchto výjevů jasná. Vraceje se zklamán, ano, zhnusen z děsivě obrovitého civilisačního střediska, kde mu životem nalomená žena připravila rozkoš a ponížení, setkává se uprostřed volné přírody s ženou-přírodou. I prostá a pudová děvečka Gréta se mu nabízí, byť nevtíravě, ale Emil, na rozdíl od zoufalého objetí Boženina, odmítá žádostivý pokyn Grétin, za nímž se zvedalo samozřejmé hnutí neporušeného instinktu. Životní paradox tomu chce, aby v něm mile posměšná venkovská služka, nadaná pohotovostí milenky, ale i předčasnou citovostí mateřskou, viděla nezkušeného hošíčka, kdežto Emil Šaroch se stal právě mužem, který poznal slzy věcí