112 DOSLOV Emil Saroch, který nepřevzal odkaz dědovy aktivity, jeho dědictví "děsu z prázdna", ahy jím hyl posléze poražen a pohlcen. V doslovu k prvnímu dílu Děsu z prdzdna, jehož některé výklady a dohady nezbylo tuto než paraf rasovati, shrnuli jsme románovou situaci při skonu dědově takto: "Václav Saroch, spíše romantický poutník než revoluční politik, odkazuje vnuku šarochovské dědictví bez šarochovského úsměvu: touhu po dálce; touhu po slávě; touhu po dohrodružství; ale také děs z prázdna." Hned ve vstupní povídce Sedmnáctiletý se připravuje Emil Saroch, ahy po stopách děda Václava i strýce Theodora nastoupil svou romantickou pout a tak se alespoň na čas odpoutal od domova, který dědovou smrtí až děsivě zmlkl a osiřel. Ale Emil Saroch, který již v dětství hyl vzrušován heslem mladistvého portretu dědova: "V kterých zemích válčit hudeš a čí rukou zahyneš?", hyl docela jiný než děd, než strýc; jsa dítětem mírovým a nikoliv revolučním, cítil, že s "debutantstvím jiné dohy" souvisí kletha "třetího kolena", která neznamená jenom epigonství, nýhrž také úpadek, rozklad, boření. Jest spíše dekadentem než romantikem, když se vydává do světa, ač romanticky zní písňové motto jeho útěku z domova: "Jsem posud mlád a svěží, o jízdu jen mi běží. Kam? Jen když mohu jet." Dobrodružství, jehož se mu touto první cestou do světa dostane v Berlíně - kde k němu, na rozdíl od milovaného přítele spisovatelova Ladislava Hofmana, ani na okamžik nepřistoupí tragické otázky národně politické - jest hodno spíše dekadenta než romantika. Horký a hořký erotický příhěh s Boženou Medunovou, v němž se jinoch promění v muže, serve mnoho z romanticky závratných ilusí o lásce, když cestou i v loži Emilu Sarochovi přisouzena zahanhující úloha zástupce