DOSLOV II- vati V kapitolách více méně uzavřených osudy Emila Šarocha, jinocha a muže; hlavně se soustavně zahloubal do konce jeho života a r. 1915 otiskl v Lumíru v patnácti kapitolkách Závěr, který obsahuje tři závěrečné povídky našeho svazku: Dům žen ř Marie Brandlerová - Smrt Emila Šarocha. Na rozdíl od Děda Václava Šarocha spojuje tyto nedlouhé novely jeden negativní rys: osudy Emila Šarocha, soukromníka a diletanta, jsou čistě intimní bez dějinně politického pozadí a bez obecnějšího dosahu. Emil Šaroch, jenž se pokouší v lecčems a jenž v lecčems ztroskotá, vyhýbá se přímo politice a takto v této versi odhazuje přímo dědictví a odkaz svého děda. Překvapuje to jistě nemálo u Viktora Dyka, jehož inspirace byla do takové míry politická a jenž právě tehdy dočasně a nedobrovolně odpočíval mezi dvojí aktivitou veřejnou. Překvapuje to dvojnásob, uvážíme-li, že toto přepracování spadá právě uprostřed mezi Akta pr1robnosti Čertova kopyta a Příběhy Kozulinova, tedy romány politické, z nichž Konec Hackenschmidův dokonce postavou Marie Brandlerové s Emilem Šarochem souvisel. Údiv náš nad odpolitisováním druhého díla Děsu z prázdna ještě vzrůstá, jakmile v jeho hrdinovi vidíme dobový typ, jehož plnost a důsažnost by byla politickým zarámováním jenom získala. Buď jak buď, povídky Emila Šarocha, ztroskotance v lásce, v literatuře a v manželství, blíží se podáním psychologickým povídkám ze svazků Píseň o vrbě a Pfíhody i posmrtná Mladost, kde se protimluvy ironického osudu promítají do oblasti intimní, do vztahů erotických a rodinných, a kde vědomí marnosti každé touhy, každého citu, každého činu jest stupňováno až k nihilismu, jemuž bytosti otrávené a zrazené propadají u vědomí nepřekonatelné osamocenosti. V této podobě prožívá