110 DOSLOV děj ve vnukově historii rozvíjel a který úsek našich novodobých dějin byl by asi objímal; leccos svědčilo tomu, že by byl Viktor Dyk také Emilovu životnímu příběhu, jakožto organickému pokračování osudu dědova, dal obsah politický a že by jej byl uvedl nejprve do hnutí pokrokového a jeho srážek s realismem, potom do skeptického a resignovaného období před válečného, konečně snad i do zápasu o naplnění politických snů dědovských i vlastních, o naplnění toho, co pro Emila Šarocha přichází pozdě, velmi pozdě. Ale to jsou pouhé domněnky, opírající se hlavně též o vlastní Dykovu předmluvu, psanou však celkem jenom se zřetelem k Dědu Vdclavu Šarochovi a předjímající budoucí dílo, které potud žilo leda v projektech. V pozůstalosti Dykově, z níž románový Děs z prdzdna jest vedle dramatického Krutého dítěte umělecky dojista nejzávažnější, byly však nalezeny mimo vypracovaného Děda Vdclava Šarocha také rukopisné i časopisecké trosky z Vnulca Emila Šarocha, pocházející z různých dob básníkových, vesměs však starší než uzavřený díl první. O chronologii těchto zlomků, pozůstalých ze životní historie Emila Šarocha a majících namnoze podoby uzavřených povídek, možno pronášeti leda hypothesy, z nichž se zcela nekryjí ony, které se opírají o kriteria zevní, s těmi, jež postupují z vnitřního rozboru slohového; z obou sudidel jest však patrno, že první počátky díla, obsahující vedle zkratky osudu dědova i první životní dobrodružství vnukovo, nespadají za rok 1911. Jsou to partie, dochované jenom rukopisně, a to ve dvojí versi; druhá, pozdější a rozsáhlejší, se stala textovým základem zde otiskovaných "Povídek Emila Šarocha". Ale pak, ještě před světovou válkou a v prvních jejích dobách, jal se Viktor Dyk pro Lumír a Samostatnost zpracová-