Bylo to zcela v duchu české romantiky, že za svědka slávy a moci tatarské pozván nikoliv stfízlivý historik, nýbrž oslňující vypravěč daru fabulistického, kterému ani jeho vrstevníci nechtěli dávati víru a jejž teprve naše doba z velké části rehabilitovala - na základě těchto zmínek v "Jaroslavu" žil Marco Polo pak v povědomí českých čtenáfů jen matnou a odmocněnou existencí po tri čtvrtiny stoleti, než ho Jaroslav Vrchlický svou evokační silou povolal k bytí plnějšímu. Kdo jest tento "Marco Polo, Benátčan a kfes(an", jenž nám v "Nových. zlomcích epopeje" pádnými iamby parlifrasuje nejpoutavější místa svého cestopisu, ocitaje se co chvíli na pomezí tajemství a smrti? Má mnoho z podoby básníkovy i z rysů jeho pokolení, zaníceného encyklopedickou a často až titanskou žízní poznání. Polovy dálné cesty, jeho žádost stále nových obzorů, nových lidí, nových dobrodružství, nových obchodů neznačí jen zvědavost smyslovou a intelektuální, n.ýbrž faustovský pud stálého poznávání a pak i zmahání poznatků; mluví-li Vrchlický ústy Marca Pola i o snaze "vše vykofistit ku člověka blahu", podkládá také jemu své humanitní patos. Jest mnoho aktivity v poznávaci vášni lY/arca Pola u Vrchlického, a proto může hrdý mluvčí tento "zvláštní půvab novinky věčné" stavěti na roveň rozkoši, jakou prožívá učenec nad knihou, vojevůdce ve vfavě bit'l'Y, světec na dráze, jí~ vede zástupy k Bohu. Tento Benátčan a kfesťan má mnohem blíže k hrdému typu renesančnímu než goticky středověkému; i v tom se podobá značně svému básníkovi. A pak - na rozdíl od Marca Pola historického -jest to hrdina z jedné litiny bez pukliny, člověk v sobě spokojený, bez problematičnosti a bez tragiky: všichni mu věří a on pevně věří sám v sebe, neboje se smrti, nýbrž očekávaje ji v pokoji. Nejosobitějším a nej 10