40- ARNF. NOVÁK: člověk zvítězí konečně nad ledovcem, plamen nad nocí, božská jiskra v mozku mužově a v srdci ženině nad temnou a němou nutností. johannes V. jensen dovedl bájeslovnou epopeji naplniti duchem a dechem dithyrambickým a přehodnotil tak umělecky všecky učené prvky svého díla, jehož nejskvělejšími přednostmi jsou bezprostřední a ryzí názornost i vášnivé pathos: látku," kterou snesl učenec, přetavil, překoval, přetvořil básník. S intuicí stejně neklamnou, s níž v Darwinově evolucionismu odhalil živly dramatické, pronikl i k jádru nauk severských starožitníků a anthropologů školy Buggovy, kteří hledají v Skandinavipravlast Indoevropejců a kteří kladou velké stěhování plemen do doby glaciálních převratů. jaká pathetická myšlenka, dramatisující celé civilisační dějiny severské! jaká ocelová peruť unášející nadšence všegermánského a všeseverského! jaká vzpruha národního messianismu promítnutého do pravěku i do budoucnosti! A mythotvorná schopnost jensenova našla posléze vděčnou látku v paradoxním ztotožnění starodávného bájesloví germánského s nejmodernějšími typotvornými naukami srovnávací archaeologie a národopisu: severští bohové zjevují se mu jako zbožněné figury pravěkých tvůnů civilisace, náboženství Eddy jest mu - stejně jako Carlylovi - pouze bohatou a fantastickou formou ctění l1fdin a předků, jednooký Dreng, první člověk pod ledovcem, toť Odin a pravnuk jeho Hvidbjorn, hřímatel s kamenným kladivem, toť Thor ... všickni Skandinavci jsou syny bohů. Básnické dílo bájetvorné jest dovršeno: věda a pohádka, náboženství a dějiny, vzpomínka na"předky a modlitba síly splývají v celek kypivě reální a úchvatně pathetický. A básník, kdysi pleněný horečkami výlučných nervů a děšený úzkostmi samotářského