ARNE NOVÁl(: býti druhy severského člověka vyzbrojeného broušeným kamenem a prvními nástroji kovovými. Jednooký jeskynní člověk, který protrpěl a probojoval převrat Evropy z tropického ráje v nehostinnou říši ledu, vynálezce křesadla a monogamie, Dreng, ovládá první půli knihy. Druhá, posunutá směle až k návratu vlažného klimatu a k počátkům kultury neolithické, náleží Hvidbjornovi, zakladateli námořské plavby a krotiteli stepních koní, jenž na primitivním voze žene se přímořskou rovinou mávaje kamenným kladivem a šíře hrůzu a mstu mezi povstalými kmeny nižších a služebných ras. Jen posledních několik stran shrnuje ve velikých rysech osudy potomků t1vidbjornových, z nichž ječlni stali se praotci nomádů závodících na ořích s větry východních puszt, a druzí kolonisovali vlhké a vlažné Dánsko, kde po prvé z'lplesal skřivan nad úrodnou líchou rolníkovou. V tomto úsporném rámci mnohých tisíciletí kreslí Jensen s radostnou a teplou plastikou realisty, který jest napojen prostou a skutečnou krásou věcí základních a nejnezbytnějších, původ šatu a obydlí, nástrojů a zemědělství, zbraně a šperků ... a na vše padá proud čisté zářé jakoby z oka dětského. Bystrost pozorování lovcova a tichá láska ke zvířeti pronikají odstavci, mluvícími o počátcích symbiosy člověkovy se psem, sobem a koněm; dobrodružné příhody medvědů, jednorožců a mamutů v jeskyních, pralesích a na svazích ledovců prozrazují v prudké své názornosti myslivcebásníka z "Honeb a mythův"... pudový člověk čtvrtohorní doby jest pevně zapiat do řetězce ostatních tvorů, zápasících s nevlídností živlů. Jensen má zvláštní něhu, do níž přimíšeny jsou nasládlé kapky humoru a hořká příchut pohrdání, mluví-li o ženách: o Drengově společnici Moa, která se stala z plaché kořisti na mořském pobřeží družkou a po-