402 APl':E NOVÁK: ukolébavkou, pošetilý a neuspokojený hochu? Ne, ne, v tvých zracích jest plno života, na tvém zvrásčeném čele mnoho víry a jistoty: ty jdeš domů žít. Bratří tě uvítají, sedláci a básníci, lovci a athleti, strojníci a pastevci, a tak jako dříve učil jsi Jutsko odolávati svůdnickému úsměvu zpanštilé Kodaně, naučíš se dobývati volného vzduchu, svobodného světla pro neodvislé muže a statečné občany!" Leč sotva dozněl lákavý spád tohoto hlasu, zjišťuje si ihned Jensen ostrou a jasnou intelligencí, která ho neopouští ani za krajního podráždění nervového ani za nejopojnější hal!ucinace smyslové, že nemluvily to ani dálky ani temné vzkazy předků, nýbrž že tak zpívala píseň krve ve vlastních tepmtch: takto ozvala se nenadále pravda osobní, deroucí se z hlubin nejvnitřnější bytosti, pravda svůdně nová a přece přezkoušená v ohni sterých zažitků a nesčíslných dobrodružství. Peer Gynt a MichelThOgersen, tuláci a kosmopolité, pojednou cítí, ·že konečně ahasverská kletba jest s nich sňata, i smějí pomýšleti na návrat. Uvědomují si, že mohou vyžiti celý, sebe složitější osud na rodné půdě, a že není třeba ani žhavě smyslných barev Orientu ani divoce zrychle. ného tempa moderní Ameriky pro toho, kdo prahne po smyslových extasfch, po nervových paroxysmech, po výstředním napětí intel!ektu: duchu zocelenému a tvůrčímu stačí skandinavský Sever, kolébka nových mythů a vlast nového evolučního pathosu. První skvělou kořisti z této výpravy k domovu jest poslední velké dilo Jensenovo, "nový mythos o prvním člo věku", nadepsaný "Ledovec". : Inspirace této podivuhodné epopeje o pravěku evropského lidstva, jejíž mohutná výpravná šíře připomíná nejednou hrdinské podání "Odysseie", jest v podstatě učená; nebuď však evoluční a civilisační román Jensenův v ničem zaměňován s tak