Mu20vÉ A OSUDY. 389 kulturního rozmaru, nýbrž mnohem spíše, jak vždy si přával, daleko viditelným praporečníkem celého kulturního vývoje. A přece zase má svůj rhytmus kroků, své pyšné pohození hlavou, svoje umělé zamávání praporem, svůj pestrý daleko vlající chochol na přílbici. Nesmíme přehlédnouti rysů národně dánských: tento překotný kosmopolitism, otvírající dychtivě pohledy do nových zeměpásů, nových ethnických center, jest protivahou literární inklusivnosti dánské, specielně kodaňské; jistě ne neprávem srovnává proto německý essayista Jensena s Jiřím Brandesem, jenž nikoliv reálně, ale ideově jest všude doma, vždy na cestách, stále na výpravě za nepoznanými kulturními možnostmi, jen nikdy smířen se sladkou esthetickou mlhou sjalandskou. I s Kiplingem měřen jest Jensen daleko mohutnější rasový, psycholog; nezapomíná sice tak snadno jako básník "Kima" svého já při vstupu mezi nové plémě a neorientuje se s touže bezprostřední lehkostí jako příslušník klassického národa koloniálního, přináší však hlubší perspektivy dějinné do studia a pojetí ras. Jensen má obdivuhodný smysl pro velké historícké souvislosti a gigantické okruhy lidského vývoje: jeho myšlenkový postup počíná geologickými fasemi našeho povrchu zemského, zastavuje se u jednotlivých údobí předhistorických, měří zrakem hlavní civilisační stupně, vyjímá z dějin jen nejživelnější změny a v této grandiosní souvislosti rozumí rasám bez předsudků historických, bez humanitních a paritářských frází, bez pohodlné teleologie. V knize essayí "Nový svět", čili "Gotská renaissance", v níž přímo ztělesněn jest Jensenův světový názor, jest několik stran rasové psychologie, které se dají směle postaviti vedle Gobineaua, ne-li nad něho; jest to passus o obyvatelích Ohňové země v úvodě studie o Rooseveltovi, a pak skvělé aper9u o Negrech