Mu2ovl! A OSUDY, 383 epik a apoštol moderního amerikanismu, jako mladší brat(Wa1t Whitmanuv: vyložiti, jak dvojí ten Jensen jest jedinou organickou bytostí, jest úkolem nepředpojaté kritiky. Předkové a krajané Jensenovi, Germáni z jeho východojutské otčiny z Himmerlandu (Cimbrové) navštívili .před 2000 lety Italii; dnes jsou to sedláci, tvrdě žijící na úbočí jediných nizoučkých hor dánských Ejerbavnehore a I1immerbergu mezi malými jezírky nedaleko od běloučkého města Aarhusu. Této zemi selské a nevlídné zasvěceny jsou Jensenovy "Povídky z Himmerlandu", dva svazečky stručných skizz a ostře rýsovaných noveU pronikavé lokální barvy a neobyčejně psychologické intuice, jimiž pětadvacetiletý básník stal se v domově proslulým. Před tím prodělal svou wertheriadu knihou duchovních sebepodobizen "Dánové" a pessimisticky sebeobžalobným románem "Einar Elkar"; mladý básník, jenž chtěl tu podati psychologickou diagnosu dánské nemoci století, národní isolace a egoistického indifferentismu, přinesl prostě daň vládnoucímu směru literárnímu, též jeho paleta jest dosud chudá, jeho umění analytické. Ale v "Povídkách z Himmerlandu" dotknul se Antaios matky země: každá postava jeho selských rodáku kypí přímo bujarým životem, nese s sebou svuj kus rodné pUdy, svuj podíl volné oblohy a svobodného vzduchu. Jsou to opravdu lidé přírody v přírodním milieu, bytosti neporušených instinktu a bezprostřední vúle, rození vikingové v rajském stavu severského venkova. Jensen sám, jenž na rozdíl od většiny moderních Seveřanů 'rozhoduje se mezi jmény Kierkegaard a lbsen, Grundtwig a Bjornson vždy důrazně pro druhou dvojici, nezapírá, že se naučil pro své krajinské povídky mnohému od Bjornsonových "Selských novell"; ale na rozdíl od