382 ARNE NOVÁK: Paříž k novoromantice, k středověku, k báchorce ř na západ od obou Baltů vyznává se evangelium průmyslové a kolonisační přítomnosti, sláva strojů, praktický darwinism. Celá dosavadní dánská literatura zakládá se na úsilné introspekci psychologické, na neúnavné analyse vnitřních zkušenosti, na věčném rozpitvávání chorobného neb výjimečného já - jutští básníci malují, vyhledávají, zpodobují zevní svět, širou skutečnost světových perspektiv, člověka v souvislosti s přírodou, s volným vzduchem a nekonečným mořem nad hlavou i před očima. Partikulární a místní hnutí v literaturách, která tyjí jen z minulosti a uměleckého občerstvování starých tradicí jako t. zv. "Celtic Renascence", značená jmény William Yeats a Fiona Macleod, zůstanou asi kuriositou a zmizí snad bez výsledků; v Jutsku sestóupili však k samým zdrojům života, dali se inspirovati vnitřním hlasem přítomnosti, napiali plachty svojí touhy k velikosti ciziny - zda nelze se tu nadíti obrodných výsledků? _ Z jutského hnutí mezi talenty lokálními a duchy ještě kvasícími rýsuje se již dnes jedna velká, rázovitá postava s rysy opravdu geniálními, která právem může činiti nárok, aby byla připočtena k literatuře světové: čtyřicetiletý Johannes V. Jensen. Jensen jest nadšený Jydlanďan, uvědomělejší a nesnášelivější než jeho druhové a krajané, základní povahou severský sedlák Peer Gyntova typu, jemuž dána tvůrčí síla; ale jest více, než pouhý Jydlanďan. Jeho rodové a rasové kořeny pily dychtivě vláhu a vystřebávaly sílu z vlhké půdy země nad Gudenem, ale jeho duše kosmopolitická a internacionální zakotvila v Americe; Jensen jest Germán silně zameričtělý, yankee touhou, přesvědčením, fysiognomií. V Dánsku milují v Jensenovi básníka selského lidu z Himmerlandu; na jih od řeky Konge proslul jako