380 ARNE NOVÁK: soudem nad ní; také tu více národní tendence než klidné objektivnosti, také tu přemíra fantasie nad realistickou methodou: ale kolik psychologie, probíjející se rudou i hluchým kamením k samému srdci rodné země! Od té doby severský sedlák nezmizel z literatury; z jeho středu vyšli velcí básníci, kteří při vší západoevropské kultuře zůstali v nevjnitřnějším nitru selskými genii, Arne Garborg, Knut Hamsun; jeho epopeje vždy znovu byla psána mistry slohu a psychologie, od pohádkářky Selmy LagerlOfové až po solidního realistu Jakuba Knudsena. Novou vlnu selského povstání v severské literatuře a kultuře značí v posledních letech jutské hnutí v Dánsku: proti jazykovému separatismu norských "landsmaalistů", jenž neproniká pod ethnologickou skořápku, hlásí se tu opravdu životně kulturní proud, který chce a může občerstvit, obrodit, omladit dánský národ. Dánské písemnictví vzniklo z devíti desetin na ostrovech, a Kodaň dovedla si uhájiti vždy literárního monopolu: OehlenschIager, Jacobsen a Bang, pak z mladších Petr Nansen, Edvard Brandes, Gunnar Heiberg jsou Kodaňané; mírný vzduch SjaIIandu a městská gracie severní Paříže vanou vší tvorbou dánskou, která proti švédské i norské poesii vyznačuje se měkkou něhou, básnickou melancholií, kultem odstínu a polotónu, stiIovou křehkosti. Celé toto písemnictví, které neudržuje nadarmo trvalý styk s literární Paříží, jest ven a ven umělý produkt, vytržený z národních kořenů, odcizený dánskému lidu, odpovídající jen kodaňskému bohatému kupectvu a kodaňské intelligenci. Každá isolace přináší svá nebezpečí: všickni jdou v témže okruhu, stejná themata se opakují, myšlenkové i umělecké methody se vzájemně podávají, jistý solipsism stává se nevyhnutelným; kdo si přemyslf vývoj dánského románového umění_ od