Mu20vé A OSUDY. 375 Poručík Tomáš Glahn jest pravá postava hamsunovská. Má svěží primitivismus synů přírody, jejich čerstvou smyslovou vnímavost, jejich neomylnou' schopnost porozuměti šeptavé mluvě rostlin, povětří, zvěře, má jejich prudký a nezdotný pudový život. Ale při tom jest to člověk raffinovaný až k chorobnosti; na jeho nervech hrají převratné rozmary a ho řečné nálady divoké staccato; jeho mythotvorná obraznost stupňuje se občas v hallucinace; jeho touhy kolísají v nezdolných krajnostech. Duše oddaná a zrazená, dobrodruh marných lásek a pantheistický eremita, zraněný sarkastik nebezpečného výsměchu a plaché dítě, odkázané na nesmírnou potřebu něhy. J. V. Jensen, jenž nakreslil geniálními rysy podobiznu obdivovaného Hamsuna, spatřuje tu jedinečnou schopnost přehoupnouti se od divošského sedláka k modernímu člověku; těžko říci, od koho má Glahn větší podíl. Tento problematický Seveřan opustí lidi, aby se zcela sjednotil s lesem, s mořem, s polární nocí a skutečně vyžívá teprve v tomto vášnivém styku plnost své existence, najde i ženu, která jest pouze přírodou, oddáním se, pudovou a smyslovou pravdou, najde na kožešinovém loži své lesní chatrče Evu, která mlčí a usmívá se záhadně a posvátně jako vonná půda, jež přijímá sémě, zatím co rackové křičí na moři. Avšak Tomáš Glahn nevystačí tímto oddáním se přírodě, bohu a ženě; hamsunovskáurputná negace domáhá se u něho práva. Ze samotářské chaty, kde jej ukolébá les a probouzí mořský příboj, cítí se puzena mezi lidi, trpaslíky a banální sobce, do cinkotu punčových sklenic a do prázdného smíchu dívčí společnosti; chodí si tam bez ustání pro posměch a pro ponížení, pro uvědomění svého barbarství a pro pocit společenské křivdy, páchané na bezbran~ ných. I tento cizí, různorodý, výsměšný svět ztělesňuje se mu v ženě, ale to již není mlčící a usmíva-