MUZOvf. A OSUDY. 373 předcích, vybiji se v jeho románovém tvořeni hned urputnou negaci, hned vášnivým kladem. Urputná negace Hamsunova: barbarsky bohatý vyznavač pudového života, nenasytný piják smyslových sensací, "sedlák in excelsis" přichází do záludných středisk odvozené, chudě intellektuálni, pokrytecky mravné civilisace, která jej chce svésti křehkým puvabem koketních svých žen, otráviti lesknoucím se jedem svých drobných raffinovanosti, pokořiti vábnou lži literám! své slávy, - ale severský Samson, jehož sny stále blouzni' o jedné útloboké, vonné a mučivé městské Dalile, zatřese sloupy vši té kultury, ironisuje drsně jej1 rozumově i mravně vychovanou spořádanost, karrikuje celý ten drobný a neklidný svět nervosních trpaslíků. A proti tomu vášnivý klad Hamsunův: syn temné a studené severské pUdy, jejiž vl'mě vyplňuje mu lačně slídicí nozdry, jejiž chut sládne mu opojně na drsném patru, jejíž vláhu a mizu cíti kolovati v žilách, vrací se prudce k rodné zemi; ztotožňuje se s ní a zbožňuje v ni sebe sama; stupňuje v nenasytném styku s touto věčnou milenkou život své obraznosti, svého nervstva, svých smysllt; obrozuje se denně a zakládá jakési nové pantheistické náboženství, kde poznáni a rozkoš patři ke kultu, kde před oltářem slunce a moře modlí se silný skeptik na bilých ňadrech usínajicí milenky, a kde silný lovec přináši k oběti hťdé paradoxy, které zastřelil na strmých cestách myšlenky. Ve většině Hamsunových knih jest každá z těchto obou dramatických sil, centrifugální zápor neb středosměrný klad, osamocena a odpoutána. Proto piše Hamsun jednou romány trpce satirické a nesmiři. telně misanthropické, v nichž jeho analysa chutná žlučí, jeho drobnohledná psychologie mění se v raffi 'nované bodáni jehlami, jeho chemie:'povah a:citu přech.ázi v alchymii temné zloby. A po druhé zpivá