354 ARNE NOVAK: danta, nýbrž ochočil jej pro službu povýšené kultury; učinil jej pomocným úředníkem svého intellektuálního veličenstva; brával jej jako učelivého a věrného psíka rád s sebou na procházku. Chtěl konečně míti stále kolem sebe personifikovaného představitele této zkrocené pedanterie; vychoval si Eckermanna, svěřoval se "uměleckému" Meyerovi - a přiřknul Wagnerovi ve "Faustu" místo dosti význačné. Třikráte, v nejrůznějších dobách života, vrátil se ke tragikomické postavě "plesajiciho, sběratele žížal", a pokaždé zrcadli se přičinlivý famulus jihak plněji. V překotném mládí geniově vystupuje Wagnerova nahrbená a vyschlá figurka z hustých stínů tragické studovny, v jejímž magickém vzduchu ještě šumí let perutí duchů; Wagner si přichází s Faustem podisputovati o rhetorice, o pramenném studiu a o duchu dějin. Na samém prahu století, když Goethe, veden aesthetickou pobídkou stilově neústupného přítele, vyrovnává mezery a pukliny geniálního zlomku, vede Fausta i s famulem do volného vzduchu, kde radost křepčí se smysly, příroda s lidem, a teprve zde v rozkošném pleinairu poznáváme pravé rozměry pana magistra Wagnera, jenž za živý svět by nechtěl vznášeti se s orlem nad strmými smrčinami ani plouti přes jezera a pláně s jeřábem do dálí, pryč od knih, pergamenů a zažloutlých listů. A opět po čtvrtstoletí vraci se Goethe s Faustem k neúnavnému pedantovi Wagnerovi: jest to ve chvlli, kdy druhý akt druhého dllu má za každou cenu se připnouti k dějovému začátku tragedie. Faust, jenž zatím prošel řadou životních forem a v žádné z nich nenašel byl naplnění sebe sama, nabyl mnohého a pozbyl ještě více: jedno však mu zůstalo: pedantický vasal Wagner. Nemysleme, že jest to málo; někdejší famulus se zmohl podle zásluhy: jest doktorem, professorem, okrasou