346 ARNE NOVÁK: myslitele, jenž silou imaginace pevně dokresluj ící zjišťuje a vykládá budoucnost - a sám hyne bídně ranou do břicha po rvačce v budoiru varietní zpěvačky! V "Noře", v "Nepříteli lidu", v "Rosmersholmu" odehrály se dramatické akce, které seskupoval a řešil Ibsen lineárním uměním analytikovým, na příkré a srázné půdě, plné skalnatých, útesů; v "Heddě Gablerové", kde se Ibsen pokusil o barevnou a náladovou synthesu, propadá se kolísavým figurám země pod nohama jako bahnité, fosforeskující třasavisko: tu stvořil Ibsen tragedii enervované a deklassované společnosti, která se řítí do tmy a do prokletí Đ i "Strašidla" se vší svou naturalistickou fysiologií ustupují před tímto Infernem, nad nímž děsivě krouží nasládle otravný zápach čerstvě prolité krve obou hrdinův. Kromě Heddy a Ejlerta Lovborga sevřel Ibsen rámcem své tragedie osudy pouhých figur kontrastních, tří dramatických folií, jichž životní napětí nedostupuje vůbec bodu tragična: postavy paní Theje Elvstedové, soudního rady Bracka a Heddina muže, docenta Jorgena Tesmana .. Thea Elvstedová, jakási blíženka paní Lindové, ba odmocněná analogie samé Nory, jest s celou svou naivní a obmezenou obětavostí malé umravňující spasitelky zbásněna jen proto, aby figura Heddina vystoupila tím plněji v dravé a démonické své záludnosti, kterou i1Iustruje také Brack, egoista a zbabělec, cynik a nevěrec právě jako Hedda, leč bez touhy po kráse a po hrdinství, bez aristokratické hrdosti, bez tragické osudnosti. Jorgen Tesman, načrtnutý zprvu jako pouhý protiklad Ejlerta Lovborga, proměnil se dramatickému logikovi Ibsenovi v celou břitkou a ironickou studii kulturně společenskou; jest málo případů, aby byla dramatická folie prokreslena v tak plný a za· okrouhlený typ, který jest zároveň neohroženou a dů-