Mll/OVf': A OSUD\'. ného motivu reálného a hovělo jiné sféře lbsenových zájmů psychologických. Heddu Gablerovou musil lbsen nakresliti po Noře a částečně i po Ellidě Wangelové právě tak jako musil po postavě Brandově zbásniti Peera Gynta a Gregersem Werlem přehodnotiti doktora Stockmanna: byl první, kdož po řeckých tragicích měl touhu i odvahu přezkoumati správnost a nosnost kladných svých typů transkripcí satyrskou a karrikaturní. Dcera generála Gablera jest stejně jako Nora Helmerová neb Ellida Wangelová vášnivá nositelka soběstačné ženské osobitosti, ale kdežto jeji blíženky jsou kladnými individualistkami, jest Hedda zápornou egoistkou, která, postavena do oblasti unavené dekadence a postupného rozkladu mravních sil, zničí sebe i jiné kletbou své zbabělosti, ..zbraně, které lbsen vložil do rukou svým hrdinkám na odboj i výboj, mění se v nervosní a ukrutné dlani Heddině v nástroj zhouby. Rovněž Ejlert LOvborg jest v podstatě výsledkem dramatické a logické důslednosti lbsenovy, vyhnané nemilosrdně až k tragikomedii. Ulrik Brendel vynořil se ještě jednou ze své zamračené noci a ze svého pohrdlivého prokletí společenského, aby v úpadkovém dusnu duševního panství Heddina vyrostl sice na vědeckého genia jasnovidné intuice, ale aby hned zase poplenil svou duševní výsost kdesi hluboko dole, kde zoufale světélkují rozkládající se látky životnÍ. Trpkého a ironického Ulrika Brendela, jakéhosi dona Quijota sociální revoluce, hrdého pobudu žebrajícího o několik odložených ideáli't, nakreslil lbsen ostrou tužkou na šedivém pozadí "Rosmersholmu" jako pouhou' vedlejší figuru ..za to s jakým č:lrodějným uměním tragického temnosvitu namalovalo čtyři roky později hlavní postavu Ejlerta Lovborga, tohoto zlomeného a bolestného dona Juana včdeckého poznání, tohoto prokletého