Mu20ve A OSUDY. 339 vloze v podstatě spíše epické a popisné než dramatické, mnohá místa beztvárná a umělecky nezvládnutá; ta jsou pohřichu ve všech pozdějšich dílech Hauptmannových. Než, celek působí přece silným dojmem tragicky stupňované epopeje o vzniku, vzrůstu a pádu nepravého, leč v srdci poctivého Spasitele, který přišel v době, jejiž každá vibrujicí céva volala po vykoupeni. Položil jsem snad upřílišený důraz na experimentální ráz románu; mýlil by se však, kdo by soudil, že kniha jest kombinována chladnou hlavou a aranžována rukama nezúčastněnýma. Právě naopak. Hauptmann jest především básníkem sociálního soucitu, který ho neopouští, ani když zabývá se případy společenské pathologie, duševního bludu, mravního rozkladu: v každém uraženém, v každém poníženém nalézá jiskru božstvi. Hauptmannovu rozumu, vzdělanému ve školách moderní psychologie a sociologie, jest Emanuel Quint arciť "bláznem v Kristu", zajímavým a složitým případem náboženské utkvělé představy. Avšak jeho srdci jest to kdosi velmi blizký a drahý, stejně ve chvilích, kdy pociťuje v ubohé své duši Nejvyšší Přítomnost jako v hodinách, kdy bere na své slabé plece bídu všech obtížených a lačnících. Jako "Haniččino nanebevzetí" jest i "Emanuel Quint" malován teplým štětcem uhdeovským: každou sociální strázeň a muku prozařuje jas božství, a vše božské zlidštěno jest podivuhodně. Hauptmannespustil ani na okamžik se zraků, že Quint, bloudě sebe více, zůstává mužem božím. Básníku, který se takto noři do náboženských tůni lidové duše, mohlo a mělo by se dostati čtenářů též u nás, zejména, postihujeme-li my Cechové cosi, co samému Hauptmannovi asi uniklo, že jeho "blázen v Kristu", Emanuel Quint, jest pozdní a nečasový Ceských Bratří potomek.