MlJl0vf A OSUDY. motiv nazval bych sociologickým: básník bedlivě vyšetřuje a suggestivně líčí, jak neobvyklý, svérázný a smělý zjev Quintův čeří vlny svého okolí, jak budí suggesci davu za·níceného náhlým náboženským nadšením divokých chiliastů, jak rozplameňuje zášť odpůrců, jak konečně opustiv rodné hory, působí na velké město. Nejjemněji však proveden jest motiv třetí, ostatně nejryzeji básnický. Tu Hauptmanstranou od psychologie a sociologie, které určují od naturalistických dob jeho směr, staví se před otázku individuální psychologie: jak stal se vášnivý následovník Kristův, jenž svého Spasitele prožíval s čirou a poctivou pravdivostí, postupně za vlivu evangelia pouhým vědomým kopistou Kristovým? Hauptmann neusnadnil si nikterak tuto trojnásobnou práci vykládajícího psychologa, jenž se neleká ani odborných exkursí z dušesloví, ba i z fysiologie: shrnul všecky vlivy společenské, dobové, krajinné, rozpitval duše všech osob, stavů, skupin, které určovaly Quintův vývoj, zachytil jako pravý básník náladu, ovzduší, osvětlení, z něhož zrodily se Quintovy činy a jejich davové ohlasy. Nasytil stránky svojí knihy nejen slovem, ale i duchem Písma, aby tím svedl duši čtenářovu na stezky, které neodvratně vedou ke srázům myšlení a cítění Quintova. Sestoupil v naturalistické bezohlednosti až ke kalným a temným spodinám společenské bídy a mravního zoufalství,aby plně ozřejmil chiliastickou vášnivost Quintových stoupenců, oné výstřední sekty komunistických "Bratří z údolí", již jako spiklenci jdou na život a na smrt za svým přeludem. Rozvinul před námi široký a jednotlivostmi přeplněný obraz všeho náboženského života v podkrkonošském Slezsku v jeho církevnické, laické i rozkolnické vrstvě a tak mohl změřiti správně rozsah i dosah mimovolné revoluce Quintovy, před níž nedobrovolný původce 22