MUZOVl" A OSUDY. 335 řečná mystika přeludů Haniččiných, kterou básník dovedl psychologicky podepříti, sloučena jest tu co nejúžeji s hlubokým sociálním soucitem; pro "Emanuela Quinta" dáno tak důležité smíšení psychických prvků. . jestliže v "Haniččině nanebevzetí" ozývaj í se názvuky ochranovské náboženské erotiky, nalezneme ohlasy herrnhutství, ovšem spíše praktíckého, častěji v Hauptmannově tvoření; prožilť básník kus svého zmateného, rozkolísaného a zádumčivého mládí v příbuzné rodině ochranovské observance. Odtud načerpal náladu a barvu pro účinné podání náboženské domácnosti starých Vockeratů v "Osamělých duších", odtud vyvážil leccos i pro psychologii pobožnůstkářského a passivního ženicha" Rózy Berndovy" a jehó otce; kritik, jenž by dopodrobna rozebíral "Emanuela Quinta", shledal by ve všem tom průpravu pro líčení pietistických ochránců "blázna v Kristu". Ba 'najde se v mladistvem tvoření Hauptmannově dokonce práce, v níž celý román o Emanue}.i Quintu jest úplně preformován, námětem, pojetím, slohem. Než Hauptmann nalezl ve scenické formě svou uměleckou mateřštinu, napsal několik povídkových studií, dnes neprávem opomíjených. Vidíme v nich čirého naturalistu, jenž více popisuje než vypráví, spíše se zdržuje širokým podáním prostředí, než dějovou ostrou kresbou, raději zachycuje náladu než postavu. Tímto malebným, účinným a statickým způsobem zasadil v kratičkém "Apoštolu" do švýcarského ovzduší suggestivní postavu náboženského nadšence, jenž nachází ve svém nitru plnost božství a to nejprudčeji uprostřed volné, osamělé přírody, kam se utíká před houstnoucími zástupy, oslněnými zvláštní mocí, takřka vyzařující z "apoštola". Těchto několik vzrušeně napsaných stran