MUl.OVI:' A OSUDY. 321 historii a spěchá s hnědou přítelkyni do rodného kraje. V Kolině dá si vyplatiti od knižete-arcibiskupa tři marky jako německý katolický básník; v Milnsteru chce se dáti oddati se svou milou Libbeth, ale spokojí se, když úřady mu vyloži, že 15leté dámy v Německu se nesměji vdávati, a že musí SVOlnevěstu poslati do Hollandska. Brzy je zas v Řimě a v Italii, jako středověký asket působ i tam vousatý, zamyšlený muž v haveloku nahrazujíCím kabát i vestu. V této době prvního bloudění pokouši se Hille o socialistickou propagandu: patřil již v MUnsteru ke generaci Jana Vockerata, který vedle Darwina a Haeckla uctival též Liebknechta a Lassalla. Věřil v pozvolné obrozeni světa ve smyslu hmotné souměrnosti a za klidné nadvlády vznešenějšich duchů; byl utopistou, kterého zničené illuse neodstrašily. Výrazem jeho socialistického obdobi byl román "Socialisté" 1887, beztvárné, nesoustavné dilo, plné reálnich portrétů a životních pozorováni, které jednoti pásmo autobiografické. Mackayovi "Anarchisté" stoji knize té nejbliže. Koncem 80. let usazuje se Hille trvaleji v Berlíně; zprvu obnovuje starý plán vydávati .časo pis, ale jeho "Kritické řezačky" dospivaji jen ke dvěma čislům. Nelze upříti, že Hil1e měl vynikajicí nadáni pro literárni charakteristiku a kritické aper<;u: v několika větách pronikavého nápadu zachytil celou fysiognomii autora dosti složitého, v ně~ kolika aforismech vyňal ze složité slupky čisté jádro problému. Celý život myslil hluboce, pravdivě a poctivě o zákonech. básnického tvořeni, o úzkostech a krisich umělecké ethiky, o morálce lyrikově, o poměru úspěchu a hodnoty. V druhém ·svazku jeho sebraných děl, nadepsaném "Postavy a aforismy", čtou se tyto 21